2012/11/27

بطاطساية سخنة إسمها الفلول

دلوقتي كل معسكر بيتهم التاني إن معاه فلول، وده الدليل الأقوي لكل معسكر عشان يثبت إن هو الثورة والباقي لأ.



  الفكرة أيها السادة، إن زي ما حسام الحملاوي قال في ستاتوس نشرتها من شوية، الإستقطاب موجود وحايفضل موجود وكل طرف بيشوف الإستقطام من الجانب الموائم لوجهة نظره ومصالحه .. البعض يراه إسلامي علمان والأخر يراه طبقي إلخ .. وبالتالي توزيعة ثورة وفلول أصلا مش ثابتة على مدار الوقت .. الحكاية مش أهلي وزمالك يعني .. حتى الأهلي والزمالك لاعيبيتهم بيتنقلوا من فريق لفريق.

 هل معني كلامي إن الفلول حلوين دلوقتي وعفا الله عما سلف ومن جق البرادعي وحمدين يتحدوا مع السيد البدوي وأمثاله مثلا؟ طبعا لأ .. وديه خطوة غبية منهم وبتخصم من رصيدهم الأخلاقي .. لكن في المقابل أنا ضد النظرة الشوفينية وإلدعوات المنادية بطرد الفلول من الميدان .. وبالذات كون الإسلامجية هم أكثر من يستخدم لعبة ثورة وفلول دلوقتي.

 في نظري الوضع في مصر دلوقتي أقرب للبنان .. فرقاء سياسيين مرة يتحالفون ومرة يتضادون حسب المصالح .. عايزين نلعبها سياسية، يبقى نفكنا من ثورة وفلول .. عايزين نلعب ثورة وفلول .. يبقى مش حانخلص والكل حايتلط في الأخر.


هناك تعليق واحد:

Unknown يقول...

المادة الواحدة والثلاثون:
الاستحقاقات:
تكون استحقاقات الممتحن الخارجي حسب ما يأتي:
1. بدل أتعاب مقداره 3000 ر.م سنوياً مقابل الخدمة التي يقدمها والتي تدفع للممتحن في نهاية كل سنة من الخدمة. (ويجب أن يدفع الممتحن الضرائب التي تفرضها الحكومة)
2. عند زيارة الجامعة يتم تقديم ما يأتي للممتحن الخارجي:
أ‌. تذكرة طيران ذهاباً وإياباً من وإلى بلده وبأقصر الطرق الجوية.
ب‌. التعويض عن نفقات النقل بين بيته وبين المطار في بلده.
ت‌. التعويض عن نفقات النقل بين مطار كوالا لمبور والجامعة.
ث‌. سكن يغطي فترة الزيارة.
ج‌. مخصصات يومية مقدارها 300 ر.م.
المادة الثانية والثلاثون:
يشترط على فترة الزيارة:
يتوجب على الممتحن الخارجي زيارة الجامعة لمرة واحدة على الأقل خلال فترة تعيينه كممتحن ويجب أن لا تتجاوز الزيارة 14 يوماً.