2006/06/26

عندما يتعارض الدين مع الأدب

لم أكن أتصور قبل ذلك أنه من الممكن أن يتعارض الدين مع الأدب و الأخلاق. وأن التصرف بناءا على أحدهما سيتعارض مع الأخر. القصة بدأت حين تمت دعوتي على العشاء من قبل بعض المعارف و أثناء العشاء طلب معظهم من النادل أن يجلب لهم مشروبات كحولية فأصبحت بين حل من إثنين لا ثالث لهما:

- أغادر المكان لأنه لا يجوز شرعا أن أبقي في مجلس كهذا, لكنه في المقابل تصرف في غاية الجليطة و قلة الذوق و خصوصا أنني ضيفهم.
- أغلب جانب الأدب و الأخلاق و أظل في المكان, رغما عن عدم مشروعية هذا القرار دينيا.

من المفيد أن أعرف رأيكم و ماذا سيكون إختياركم لو وضعتم في مثل هذا الموقف.

هناك 20 تعليقًا:

محمد النقيب يقول...

من قال انه يجب ان تغادر المكان؟
بكل بساطه اجلس ولكن امتنع عن الشرب تماما ولو سألوك قلهم حرام وقلها بوش جد ..وخلاص كده

Sherif Nagib يقول...

يقول الحديث الشريف : (لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْخَمْرِ عَشْرَةً عَاصِرَهَا وَمُعْتَصِرَهَا وَشَارِبَهَا وَحَامِلَهَا وَالْمَحْمُولَةُ إِلَيْهِ وَسَاقِيَهَا وَبَائِعَهَا وَآكِلَ ثَمَنِهَا وَالْمُشْتَرِي لَهَا وَالْمُشْتَرَاةُ لَهُ).

و رغم إنه مافيهوش شاربها، إلا أني قرأت لشيوخ يحرمون المجالسة.. فقط خشية التأثر.

أنا لا أفتي.. أنا فقط عرضت الحديث و ما قرأته.

Tarek يقول...

محمد النقيب ... نحن هنا لا نتحدث عن الشرب فهذا بالتأكيد من الكبائر ... لكنني أتحدث عن ما يعرف بإسم المجالسة أي البقاء في مجلس كهذا فهو حرام حتى لو لم تشاركهم

SPRING يقول...

أظن أن شاربها مذكورة في الحديث يا عم شريف
موضوع حاضر مجلسها سمعت عنه و أظن أنه للتخويف فقط ،

Tarek يقول...

شريف ... أعتقد أن الْمَحْمُولَةُ إِلَيْهِ كناية عن شاربها

Amir يقول...

رأيي أنه ذوقيا: لازم تقعد وتشرب معاهم

Tarek يقول...

إيه يا عم أمير الضياع إل أنت فيه ده ... ده كده إسمه إستهبال مش ذوق

غير معرف يقول...

الحقيقه موجوده فى الايه الاتيه (يا ايها الذين امنوا انما الخمر والميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوها)
المهم فى كلمه اجتنبوها اى لا تقتربوا منها يعنى كان ممكن ييجى النهى عن الشرب فقط ولكن الله امر باجتنابها
و التجنب فى اللغه هو تحاشى الشئ او الابتعاد عنه
و شكرا

Sherif Nagib يقول...

أنا كان قصدي أقول إن الحديث مافيهوش جالسها. إلا إذا كانت موجودة ضمنياً و أنا مش واخد بالي.

Ahmed Fathy يقول...

موقف سخيف .. أنا عارف و دائما لا أحب أن أضع نفسي فيه .. عادة أفضل ألا أتواجد من البداية في هذا المكان.. أو على الأقل على نفس الترايبزة اللي فيها الموضوع ده .. بس كنت مرة مسافر بره و كنت معزوم من زملاء لي في العمل هناك ..اتكسفت يبقوا هم اللي عازمني على العشاء و أقولهم معلش ما ينفعش تشربوا و انا موجود ..
كانت تبقى محرجة جدا
أتمنى دائما ألا يتكرر لي هذا الموقف

مختار يقول...

أعتقد طالما انك صاحبته يبقي بتقبله بعيوبه ومميزاته وهو كمان يقبلك. انا عن نفسي لما حد من اصحابي بيصمم يشرب سجاير جنبي وحتي لو في بيته وهو عازمني باقوله بعد اذنك انا ماشي عشان السجاير وريحتها المقرفة. يزعل بقي أو يقول عليا جلياط هو حر لكن أنا مش هاجبر نفسي اني أتواجد في مكان مخالف لمعتقداتي عشان خاطر صاحبي وحتي لو هيكون فيها قطيعة. ده رأيي اللي أنا باعمله مش اللي بارشحه ليك.

ثانيا أنا لا أعتقد انك موفق في العنوان... أعتقد ان كلمة الأدب يمكن استبدالها بكلمة الاتيكيت أو الذوق العام.

ثالثا أعتقد أن الطرف الثاني كان لا بد أن يسأل نفسه نفس السؤال: هو ينفع أشرب بيرة وصاحبي اللي أنا عازمه بيتضايق من كده وبيعتقد انها حرام؟
أعتقد أنه ممكن يشرب بيرة في أي وقت وأي مكان. وطالما عزمك وهو عارف انك ممكن تتضايق يبقي المفروض هو اللي مش يحطك في الموقف ده.

كويس انك بتفكر في شعور اللي حواليك من اصحاب وزملاء عمل والناس في المواصلات العامة وياريت تلاقي حد يعاملك بالمثل. البوست مهم علي ما أعتقد لأن في أصحاب كتير بتعمل حاجات متناقضة وممكن تؤثر علي علاقتهم ببعض يبقي التفكير في سؤالك مطلوب فعلا. أشكرك واسف للاطالة

AZ يقول...

ملحوظة... لو الناس دى يعرفوك كويس يبقى اكيد عارفين انك متحبش تكون موجود فى مجلس فيه خمر الا اذا كانوا يعلموا عنك خلاف ذلك.. يعنى من الاخر لو انت كبنى آدم حاسم فى مواقفك وهم عارفين انك متقبلش حضور مجالس الخمر... اعتقد هم من نفسهم مكانوش جابوا خمرة... انشف شوية :)
ملحوظة... مفروض لو انت قاعد فى مجلس فيه ناس بيخوضوا بالقول او الفعل فى منكر تقولهم يبطلوا لو مبطلوش تسيب المجلس.. بس ان افى الحقيقة مش بعمل كده يكتفى بتجنب المشاركة

layal يقول...

من الافضل عدم مخالطتهم
وان حصل ودعوني اعتذر
وان حصل وانصدمت بالقعده انهم حيشربوا وخجلت اخبرهم بهذا الشيء
افضل الانصراف بسرعه بعد فترة قصيره

Sharks يقول...

يعني هو موقف مش ولا بد...بس الفكرة بالموضوع انوا ليش بهاالأيام صاحب الحق ضعيف...ليش انت استحيت تقلهن و هم ما كلفو نفسن يسألوك اذا كنت بتتدايق ولا لاء... "فان لم تستطع فبلسانك...فان لم تستطع فبقلبك وذلك اضعف الايمان"...بس على الاقل كان لازم تقول حاجه...

Tarek يقول...

Actually, in another situation, I'd have told them, but in such situation, I was invited by them. So it was really embarrassing to tell them not to drink.
It's really easy to talk ideally, but when it comes to real life situations it is totally different, especially when the only solution is by acting in a rude manner.

Wonderer يقول...

I always face this situation due to the culture of the country I live in.
I face this situation in different forms:
1- People coming to visit me at my place and ask me to get their drink with them as I don't have any. The answer in this case is NOOOOOO and ely yez3al, ye'7bat dema'3o fi el 7at. I will never allow this nagasa in my home.

2- When we invite people for lunch out and we found them asking the waiter for a drink. In this case, we say it frankly that our religion forbids us from buying alcohols and if you insist to drink then we will ask the waiter to get a separate check for the food which is the ONLY thing we are gonna pay and they pay for the alcohols.

3- When we have to sit with people drinking either in their place or in a public place. I think that there is no direct phrase in the Quran or 7adeeth that forbids "Al mogalasa". As Sherif Nagib said the hadeeth did not mention the mogalatha. However, we do our best to minimize those outing as much as we can.

May God save us all.

Tarek يقول...

Wonderer, in the first two cases, I am totally with you, and I'll take the same reaction for sure. But what I am talking about is the third one, as I believe that even staying with them is religiously forbidden, however as I said earlier ,I was invitd so it is not that easy to say "sorry guys, but you'd better not drink while you are inviting me!".
By the way, I had this situation when I was in the same country you are in :)

طارق و صديقه كودي يقول...

يا حاج طااارق

جلست معاهم وشربت او لأ

اسأل نفسك سؤال واحد فقط ؟

هل احترام الدين و المعتقدات و العادات و التقاليد اقوى أم تحاشى الأحراج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

على ما اظن انا اغلب الأجانب يحترمون الرأى الأخر بصورة قوية.

الموضوع مرتبط فقط بمعتقداتك و قوة ايمانك الذاتية

غير معرف يقول...

http://www.google.com.eg/search?hl=ar&q=%D8%AD%D9%83%D9%85+%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%84%D9%88%D8%B3+%D9%81%D9%8A+%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3+%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1+%D9%81%D9%8A%D9%87+%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%85%D8%B1&meta=

غير معرف يقول...

بين لهم ان انك تحرم على نفسك الشرب والجلوس ............. واطلب منهم اذا امكن احترام موقفك وعدم احضار الخمرة الى المائدة ... والا وجب تركهم .