2006/07/25

هل كانت حرب أكتوبر حماقة !؟

تبعا للأحصاءات الغربية فعدد الذين قتلوا من الجانب العربي كانوا 8,528 و عدد الإصابات كان 19,540 تقريبا. إذا هل كانت حرب أكتوبر خطوة متهورة فهي أدت بحياة الألاف - أي أكثر بكثير من ضحايا الحرب الدائرة بين حزب الله و إسرائيل الآن!؟ و تبعا لوجهة نظر الحكومات العربية السائدة الآن فإنه كان يجب على الجيشين المصري و السوري ألا يحاربا و أنهم يتحملوا المسؤلية الكاملة عن أرواح الضحايا و الأثار الإقتصادية للحرب أيضا.
و لو عدنا بالتاريخ إلى الوراء أكثر من ذلك. سنجد قصة "عمار بن ياسر" الذي قال عنه رسول الله صلى الله عليه و آله أنه ستقتله الفئة الباغية. و عندما ذهب ليحارب مع الإمام علي في صفين ضد جيش معاوية و قتل في تلك الحرب. عندها إستدل الناس بوجود عمار مع الإمام علي ضد معاوية ,أن معاوية و من معه هم الفئة الباغية. و لكن معاوية و بنفس المنطق الأعوج الذي يحمل حزب الله وزر الضحايا اللبنانيين قال حينها إن عليا وشيعته هم من جاء بعمار إلى حتفه ولهذا فهم الفئة الباغية!

هناك 7 تعليقات:

Alaa يقول...

كنت لسه بعمل اتصالات عشان ألم معلومات عشان أكتب مقارنة مشابهة، بس كنت مهتم كمان بوصف الفترة ما بين 1967 و 1973 و حد وضحلي أن جهلي الشديد هيخليني ألخبط المقارنة تماما بما ان جيش نظامي داخل في تحالف واسع شيئ و حركة مقاومة مسلحة شعبية شيئ تاني خالص.

أتمني أن حد عنده خبرة أكتر بالفترة دي يكتب حاجة كده تفصيلية، أتصور أن ممكن الادعاء بأن الأمور كانت مستقرة على الجبهة في السنوات الأخيرة قبل الحرب و طبعا معروف أن الحكومة كانت ضد الحرب تماما لدرجة اعتقال القيادات الطلابية و العمالية اللي تظاهرت و اعتصمت مطالبة بالحرب.

Abdou Basha يقول...

حرب اكتوبر..
كان فيها جيش موحد، وبلد كاملة ورا جيشها، حكومة وشعب.
هل كل اللبنانين أو العرب ورا حزب الله..؟ هل هو بيمثل اللبنانيين أو العرب كلهم..؟
هل القوى الآخرى أو الحكومة أو الشعوب اعترفت بحزب الله كممثل للقوة العسكرية في الصراع ضد اسرائيل..؟
حزب الله يحارب لوحده وكل لبنان يضرب.
**
فارق كبير بين حرب أكتوبر، وحرب حزب الله الذي لايمثل في الواقع إلا نفسه.. إذا كنا نرغب في هزيمة حقيقية لإسرائيل فلنحقق الوحدة في جبهة واحدة.. تقف وراءها الحكومة والشعب معا.

saso يقول...

مش فاهمة فين المقارنة أكتوبر مكانش ليها حل تاني والمعاهدة كذلك لكن لعبة شد الشعر بتاعة حزب اللة دي حاجة تانية بلد بلا جيش وجيش بلا دولة لازم يحصل كدة
السادات مكنش ثوري ف ردود فعلة وعشان كدة انت حر مش حر اوي بس ع الاقل جارك ماسموش "لـيـشــع" ..بس

Layal يقول...

to abdou basha...
enta msh shayef en kalamak dah e7rag leek aslan??!

enta 3aref en sina (the land u got in 73) elgesh elmowa7ad wel balad elkamla elle wara elgesh dah wel 7okoma wel sha3b kollo maye2darsh yeda7'al 7etet sela7 wa7ed gowaha?!

enta msh shayef en dah e7rag leek en el7ezb elle bet2oul 3aleh msh bemasel 3'er nafso elwa7eed elle 2eder yedrab el sahayna fel 2arady elle 2a3deen feha?!
el7ezb elle msh bemasel 3'er nafso 3la ra2yak...me7'ally elyahood ye2ademo talabat hegra men el 2arady elfalasteneya elmo7talla (msh israel zay mabet2ol)

w ba3den lama t2oul en el7ezb msh bemasel 3'er nafso..7awel tes2al el 2awel...

ba3den malak 7'ayef 3la elmanzar awy 3ashan te7areb elsahayna?!?!
7ad A7'EERAN we2ef 2odamhom...tefre2 f eh ma3ak law elkowa el2o7'ra walla msh 3arfa meen e3taraf behom walla la2?!

"7ezb allah yo7areB wa7do w lbnan kollo yodrab"..ma3andesh 7aga 2a2olha 3'er "LEYA ELSHARAF"

posycat يقول...

ممكن كمان نقول علي تأميم قناة السويس اللي قام بيها عبد الناصرانهامغامرة غير محسوبة العواقب طبقا للمنطق العربي العقيم تخيل لو كانت القناة لسة زي ماهية ، دة احنا كنا هنتبهدلبهدلة تحت القيادة الرشيدة

posycat يقول...

www.negma.blogspot.com
مدونة جديدة ترحب بالزوار

Tarek يقول...

no problem esra22, I won't delete your ads :)