٢٠٠٩/١١/٠٢

فوائد بقاء رئيس الجمهورية لفترة طويلة في الحكم

ساعات كتير بأشفق على الناس في مختلف الدول العربية إل بيطالبوا بتداول السلطة و وجود إنتخابات و ديموقراطية و ما إلى ذلك من هراء و خراء فكري تم إستيراده من الغرب المنحل و الكافر ... فبقاء الرئيس في السلطة لفترة طويله له مزايا و فوائد لا يعيها إلا أولي النهى.

- لو بلدك ما جاش فيها غير تلات أو أربع رؤساء جمهورية فأكيد مش حاتلاقي صعوبة في حفظ أساميهم عكس المواطن الغربي المسكين المطالب بحفظ كم كبير من الأسامي و التواريخ.

- إبنك مش حايتنطط عليك و يقولك يا عجوز لو إنت و هو إتولدتوا في عهد نفس الرئيس.

- لو في يوم حبيت تألف قصيدة تمدح فيها الرئيس ممكن تفضل تغنيها عشرين تلاتين سنة منغير ما تروح عليها. و لو بلدك من النوع إل الرئيس بيجيب إبنه بعده زي سوريا ممكن تستخدم لقب عيلة الرئيس بدل إسمه عشان تعيش معاك أكتر و أكتر.

- بعد شوية حاتحفظ العناوين الرئيسية في الجرنال و ممكن بعد كده تتوقع عناوين الجرايد قبلها بيوم و بالتالي ممكن توفر في ميزانيتك و تبطل تشتري جرايد و تجيب بفلوسها معسل النخلة.

- وجود الرئيس لفترة كبيرة في الحكم يجعله قريب من قلب شعبه. فهما بيشوفوه بيكبر و بيتعلم قدامهم يوم بعد يوم. و حايحسوا إنه واحد من العيلة و مش بعيد يبتدوا يسموا ولادهم و بناتهم و مدارسهم و مستشفياتهم و كباريهم و أنفاقهم بإسمه. ديه حتى العشرة ماتهونش غير على ولاد التيييت.

- و طبعا كلنا عارفين إن الرؤساء في الغرب جعانين و بيقلبوا بلادهم أول بأول, لكن بقاء الرئيس في السلطة لفترة طويلة بيخليه شبعان و عينه مليانة و ما يبصش لحاجة في إيد حد تاني أبدا.


هناك ٤ تعليقات:

هوندا يقول...

كده وشبعانين أمال لو كانو جعانين كانو عملو ايه :S

Lasto adri *Blue* يقول...

LOOOOOL!

micheal يقول...

هههههههههههههههه..الله ينور عليك
:)

funky girl يقول...

loooooooooooooooooooooool
هههههههههه
بجد كلام منطقي جدا
موضوع جامد اخر حاجة بجد :):):)